Hvad dansk rap har brug for

 

Loke Dephs nye dobbelt EP Malstrøm/Beluga er et yderst interessant bekendtskab. EP’en bevæger sig mellem forskellige zoner og er i konstant berøring med forskellige kraftfelter. Der er ikke meget overflødig kommunikation og fyld, men derimod demonstrerer Loke Deph, hvordan man producerer substans. Jeg vil i denne anmeldelse ikke gå så slavisk til værks, men vil fremhæve nogle nedslagspunkter for at vise åbninger og invitationer til lytteren. Pladen er et konstant mellemværende, en pagt mellem lytter og rapper, der viser, at pladens indhold aldrig er identisk med sig selv.

Ved første øjekast vil man bemærke en dobbelt EP bestående af numre med meget eksotiske navne. Her kan nævnes Beluga, Pantomime og Gyldenbrun, hvilket gør, at pladen starter lovende. Men dette er blot overflade – titler, som kan klinge hult, hvis ikke de fyldes med betydning. Men Loke formår netop at iklæde EP’en fabelagtige sprogdragter, som gør, at overflade og indhold – yderside og inderside komplementerer hinanden rigtigt godt. Den overlegne måde at gå til sproget på gør, at man på pladen kan finde perler som disse:

For ung til at leve og for gammel til at dø
Stemmerne begynder at gø, armen at klø

Har fundet zen, og jeg er også kommet over det
Kommet længer’ ind under huden over årene
De tror at de forstår det, bedårende
Smovser til knoglerne og hårene er borte

Tænker kun i absolutter – hænger ved som attributter
Efterlad en abe på min skulder inden natten smuldrer – jeg smutter
Suger butter, mens I andre sutter
Nedturen topper, men det lidt som om den aldrig slutter”

og

”Selvtilfreds, frisk, finder plads i det fri
Superempatisk person, psykosomatisk geni
Plejede at lege i gården, nu er vi milevidt
Plejede at få grineflip, nu sidder vi og smiler lidt
Sænker blikket mens det indre øre spiller englekor
Tænker over, hvordan kom et svin fra en hønemor

Men Loke er heller ikke for fin til at levere strofer som denne: ”Det ku’ være sundt at ha’ en affære/ Hun vil ik’ sutt’ pik, siger det smager af tjære”. Loke kan tillade sig dette uden at forfalde til floskler og det platte niveau, fordi Loke er en mester til at tænke horisontalt, som den tyske filosof Peter Sloterdijk vil sige. Loke hiver ned fra alle hylder, og i denne proces smadres hidtidige værens hierarkier. Men der stoppes ikke her, der fortages også det hårde arbejde i at bygge op igen – den skabende proces. Der sammensættes fra forskellige niveauer, så man både kommer op at flyve med det højtravende og helt ned på jorden med det hverdagsagtige. Derfor vil man på pladen støde på intellektuelle skikkelser som Augustin og Habermas, og man vil støde på meget farverige beskrivelser af samleje og på svampe og joints.

Samtidigt fornemmer man, at hver linje hænger sammen, og det føles derfor som en voldshandling, når der skal citeres fra EP’en. Her vil jeg mane til opmærksomhed på hele pladens opbygning og sammensætning. Så, når der lyttes, bør man holde tungen lige i munden fra start til slut. Ikke for at opdage den præeksisterende sandhed, som pladen skjuler, men for at vise, hvordan pladen udfolder sig i en skabende praxis – all the way: ”Kongen af det hele i en sæbekassebil”, som det så mesterligt udtrykkes.

Pladen synes at udspringe fra en eksistentiel uro, da pladen kommer vidt omkring. Som et pendul svinges der mellem det eksistentielle banale og det højtravende. Man fornemmer ligeledes, at denne eksistentielle uro er drivkraften bag pladen.

Der er også meget at hente af de mere livsdybe kommentarer på pladen:

En pantomime, teatralsk og vild
Oppe i tårnet, tror jeg springer ud
Kysser himlen, luften is mod min hud
Kølig neon, nat i vinterdragt
Alt og intet, forholdsvist abstrakt
Gennem nattens lydløse passiar
Skærer månen, frostforsikret klar
Og i dit ansigt spejler livets ar
Alt du har

Og på nummeret Gyldenbrun går vi direkte fra højstemte ord som immanens, transcendens, subjektivisme og objektivisme til:

Dør i et hvidt lys, bor i et gult hus
Piben på fuldt blus, kylling og couscous”.

Dette demonstrerer pladens styrke. En anden af pladens styrker er den anderledes men gennemførte måde at rime på. Fordi indholdet kan fremstå lidt gakket, bliver det muligt at rime på den måde, som der gøres. Nyd fx sammenhængen mellem rim og indhold her:

Har stjålet et personnummer
Lever af citronmåner – kom, stol på mig

og

Mediterer, vil ha’ flere druer på klasen
Natnat, falder fladt til stueetagen
Har et lig eller to i bagagen
Har brug for en so fra Asien der giver skuldermassage

Derudover bliver der også leget med sproget i form af nye udtryk som her, hvor fænomenet ’netflix and chill’ synes at få nye højder:

Har det bedst i pinlig tavshed
Filmen bliver pauset mens din dame bliver Mickey Mouset.

Lydsiden fungerer fænomenalt, og pladens to producere Boone og Telepa-T har virkeligt formået at skabe et skudsikkert musikalsk fundament som sammen med Lokes evne til at trække ordene helt ned på jorden og få dem(ordene) til at dreje rundt, sikrer, sammen med pladens lækre flow, exceptionelle fortællinger.

Det er ligeledes på sin plads at fremhæve Esbens vers, som er skarpt, dybt og demonstrerer høj intelligens.

Jeg vil egentligt ikke komme med flere eksempler, men opfordre til, at man selv går på opdagelse i dette mesterværk – der venter den tålmodige lytter mange gode oplevelser. Man kan på pladen fornemme en pessimisme, især på nummeret Malstrøm, hvor samtidens kynisme udstilles på mesterlig vis. Men der hersker mere end kynisme på pladen – man fornemmer et glædeligt livstag af og til, og man fornemmer en så stor kraft på pladen, at jeg af og til sad og tænkte på den hollandske filosofs Baruch De Spinozas begreb sub specie aeternitatis – under evighedens synsvinkel, mens jeg lyttede til pladen. Loke Deph leverer næring til den danske rapscene, og med Beluga/Malstrøm har et nyt mesterværk set dagens lys. Loke Deph er den figur, som dansk rap har brug for, og med EP’en skriver han sig direkte ind i kongerækken af de meste interessante danske rappere, som tæller skikkelser som Kværn, Kasper Spez, Malk de Koijn, Marki Snøre og Ham den lange m.fl.. Beluga/Malstrøm ender på et 13-tal.